skip to Main Content
اختلال یادگیری ریاضی

اختلال یادگیری ریاضی چیست؟

اختلال یادگیری ریاضی چیست؟

اختلال یادگیری ریاضی، نوعی اختلال مربوط به دوران کودکی است که توانایی یادگیری و درک مفاهیم مربوط به حساب و ریاضیات در شخصی با هوش طبیعی در مقایسه با همکلاسی‌ها و همسالانش دچار اختلال می‌شود، به حدی که در مسائل مربوط به محاسبات ایجاد مشکل می‌کند.

اختلال ریاضی، یک بیماری مربوط به سلامت روان نیست، بلکه نوعی اختلال یادگیری غیرکلامی است که منجر به دشواری در شمارش، اندازه‌گیری کمیت‌ها، به خاطر سپردن اعداد، حافظۀ ترتیبی، توانایی تشخیص الگوها، درک زمان، حس جهت‌یابی و فراخوانی ذهنی داده‌ها و روش‌های ریاضی می‌گردد.

یادگیری و حل مسائل ریاضی برای فرد مبتلا به این اختلال، مانند تلاش برای درک یک زبان خارجی است. اختلال ریاضی همچنین ممکن است به‌عناوینی چون ناتوانی در یادگیری ریاضیات، محاسبه پریشی (acalculia)، اختلال یادگیری تکوینی، اضطراب ریاضی، نارساخوانی ریاضیات یا اختلال عددی شناخته شود.

علائم اختلال یادگیری ریاضی

کودکان مبتلا به این اختلال در انجام مهارت‌های محاسباتی مانند جمع‌کردن، منها کردن، ضرب و تقسیم اعداد و نیز فعالیت‌های مرتبط با شمارش پول مشکل دارند و در فعالیت‌های ذهنی ریاضیات کند عمل می‌کند. درک، فراگیری و به خاطر سپردن داده‌ها و فرمول‌های اساسی ریاضی برای کودک مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی دشوار است.

توانایی ریاضی کودکان مبتلا اغلب ناهماهنگ است، ممکن است یک روز محاسبات را انجام دهند اما روز بعد نحوۀ انجام آن را فراموش کنند. به‌طورکلی، کودکان مبتلا ممکن است حواس‌پرت و فراموش‌کار باشند، دائماً وسایل خود را گم کنند، گذشت زمان را احساس نکند یا در جهت‌یابی دچار مشکل شود. همچنین یادآوری نام‌ها یا ربط دادن چهره با نام‌ها می‌تواند برای کودک مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی دشوار باشد.

علل اختلال ریاضی

عوامل دخیل در ایجاد اختلال ریاضی کاملاً شناخته‌شده نیست، اما محققان همچنان در تلاش‌اند تا تفاوت‌های میان افراد دارای مشکلات ریاضی ناشی از نقص در پردازش مغز و افراد دارای مشکلات ناشی از عواملی مانند ضعف در آموزش، فقر یا حالات ادغام را شناسایی کنند.

تحقیقات حاکی از این است که پیش‌بینی انجام ناگزیر ریاضیات برای افراد دارای اضطراب ریاضی، باعث فعال شدن مراکزی در مغز می‌شود که مسئول ثبت تهدیدات غریزی و درد جسمانی هستند. ازآنجاکه این مسئله در هنگام حل مسائل ریاضی دیده نمی‌شود، محققان معتقدند که پیش‌بینی ریاضیات ممکن است اضطراب‌آورتر از خود ریاضیات باشد و باعث شود فرد مبتلا بکوشد از این مشکلات مربوطه، به‌طور کامل اجتناب کند.

درمان

رفع مشکلات کودکان مبتلا به اختلال ریاضی مستلزم مداخله زودهنگام و آموزش تخصصی درزمینۀ مهارت‌های مربوط به حساب و ریاضیات است. پس از مشاهده و ارزیابی اولیه مهارت‌های شنیداری و یادگیری و انگیزش کودک توسط معلمان و سایر متخصصان مدرسه و نیز در نظر گرفتن عواملی مانند نقص در حواس دیداری یا شنیداری یا سایر مشکلات عاطفی و حرکتی که ممکن است در یادگیری تداخل ایجاد کند، می‌توان امکانات علمی لازم برای اصلاح و پیشرفت کودک را فراهم کرد.

این مداخلات می‌تواند شامل آموزش تخصصی و کار بر روی کاغذ شطرنجی برای کمک در سامان‌دهی باشد. این کودکان نیازمند تدریس و تقویت اضافه در داخل و خارج از کلاس و کمک به درک نقاط قوت و ضعف تحصیلی خود و نحوۀ استفاده از آن‌ها به نفع خود دارند. روش‌ها و مداخلات درمانی بر اساس ماهیت و درجه این اختلال می‌تواند متفاوت باشد.

این مقاله با عنوان «Dyscalculia» در psychologytoday  منتشر و در آذرماه ۱۳۹۹ در ای‌تراپی ترجمه شد.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
گفتگو با پشتیبان ایتراپی
سلام. برای چت در واتس‌اپ یا تلگرام پشتیبانی که می‌خواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید.
error: Content is protected !!