skip to Main Content

رفتاردرمانی منطقی- هیجانی

رفتاردرمانی منطقی- هیجانی

رفتاردرمانی منطقی- هیجانی (REBT) نوعی روان‌درمانی کوتاه‌مدت است که به افراد کمک می‌کند افکار و احساسات خودشکن را شناسایی کرده، منطقی‌بودن این احساسات را به چالش بکشند و این احساسات را با افکار و باورهای سالم و سازنده جایگزین کنند. رفتاردرمانی منطقی- هیجانی بیشتر به زمان حال تمرکز دارد تا به شما بفهماند افکار و باورهای ناسالم، چطور موجب پریشانی عاطفی می‌شوند که به‌نوبۀ خود منجر به اقدامات و رفتارهای ناسالمی می‌شود که در اهداف حال زندگی شما اختلال ایجاد می‌کند. پس از شناسایی و درک افکار و باورهای منفی، می‌توان آن‌ها را تغییر داد و با رفتارهای مثبت و سازنده جایگزین کرد. رفتارهای مثبت و سازنده زمینۀ برقراری روابط شخصی و شغلی موفق‌تر را برایتان فراهم می‌کند.

 

کاربردهای رفتاردرمانی منطقی- هیجانی

رفتاردرمانی منطقی- هیجانی می‌تواند در کنترل احساسات منفی مانند اضطراب، افسردگی، احساس گناه و عصبانیت شدید یا ناشایست به شما کمک کند. این روش همچنین برای کمک به تغییر رفتارهای استرس‌زا و خود‌شکننده نظیر پرخاشگری، تغذیۀ ناسالم و اهمال‌کاری یا پشت‌گوش‌اندازی‌هایی که مانع بهبود کیفیت زندگی و رسیدن به اهداف می‌شود، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

موارد مورد انتظار

درمانگر در جهت کنترل و غلبه بر سختی‌ها یا دستیابی به اهداف زندگی، فرد را یاری می‌کند تا باورها و الگوهای فکری سخت‌گیرانه‌ای را که او را غرق خود کرده، شناسایی نماید. درمانگر فرد را نسبت به غیرمنطقی و آسیب‌زایی این افکار آگاه می‌کند. فرد از طریق انواع تمرینات ذهنی می‌آموزد که چطور افکار و واکنش‌های منفی را کاهش داده و آن‌ها را با افکار سالم، سازنده و خودپذیرا جایگزین کند. رفتاردرمانی منطقی- هیجانی از روش‌ها و ابزارهای مختلفی ازجمله تجسم مثبت، بازآرایی تفکر و استفاده از کتاب‌های خودیاری و راهنماهای دیداری و شنیداری و همچنین تکالیف اختصاصی برای تقویت توان فرد بین جلسات استفاده می‌کند.

 

رفتار درمانی منطقی- هیجانی چگونه عمل می‌کند

رفتاردرمانی منطقی- هیجانی در اثر تلاش‌های روان‌پزشک آلبرت الیس در اواسط دهۀ ۱۹۵۰ به‌عنوان نوعی درمان شناختی-رفتاری گسترش یافت. الیس معتقد بود که اکثر مردم از این‌که بسیاری از افکارشان راجع به خودشان غیرمنطقی است و بر چگونگی رفتار آن‌ها در روابط و موقعیت‌های مهم تأثیر منفی می‌گذارند، آگاه نیستند. به گفته الیس، این افکار و عقاید غیرمنطقی است که موجب می‌شود افراد دچار احساسات منفی و گرفتار رفتارهای خود‌تخریبانه شوند. درعین‌حال معتقد بود که انسان اگر اراده کند، توانایی به چالش کشیدن و تغییر عقاید و افکار غیرمنطقی خود را دارد. هرچند اتفاقات و رویدادهای خاص زندگی ممکن است در ایجاد مشکلات مربوط به سلامت روان دخیل باشند، اما به عقیدۀ درمانگران رفتاردرمانی منطقی- هیجانی این سیستم باور نادرست و غیرمنطقی خود شخص است که منجر به مشکلات بیشتر می‌شود. با کنار گذاشتن افکار منفی و جایگزینی کردن آن‌ها با باورهای مثبت، بهتر می‌توانیم خود و دیگران را بپذیریم و به‌تبع آن زندگی شادتری را تجربه کنیم.

 

ویژگی‌هایی که باید در یک درمانگر رفتاردرمانی منطقی- هیجانی جستجو کرد

به دنبال متخصصین بهداشت روان دارای مجوز و تحصیل‌کرده درزمینۀ درمان شناختی- رفتاری و درمان منطقی-هیجانی باشید. علاوه بر بررسی مدارک، یافتن درمانگری که در کنار او احساس راحتی کنید، دارای اهمیت است.

این مقاله با عنوان «Rational Emotive Behavior Therapy» در psychologytoday منتشر و در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در ایتراپی ترجمه شد.

مطالعه‌ی این مطلب
روان‌درمانی قدرت‌مدار

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search